3 Nisan 2019 Çarşamba

2019 KİTAPLARI #4

HAYATIMIN BEŞ YILI - MURAT KURNAZ



Okuduğum bu son kitap doğrudan yazdığım tezle ilgili. Bu sene üniversite son sınıf öğrencisiyim ve tez başlığım şu şekilde: Guantanamo Askeri Üssü ve Uluslararası İnsan Hakları Hukuku.

Bilindiği üzere Batı dünyası ve ABD insan hakları konusunda baş temsilci olarak görülmekte. Ancak gerçeklere bakıldığında bunun doğruluğu konusunda çok aksi yönde deliller bulunmakta. Tez konumu seçerken yıllar önce okuyup çok etkilendiğim bir haberden esinlendim. Guantanamo'da suçsuz halde tutuklu olan birçok kişinin yıllarca işkence gördüğüyle ilgili bir haberdi bu. Bunun sorumlusunun ise insan hakları konusunda herkese üstünlük taslayan ABD olduğu gerçeği de beni ayrıca etkilemişti. Araştırmalara Küba ve Guantanamo Askeri Üssü ile başladım. Tezimi bitirdiğimde burada çok daha ayrıntılı bir paylaşım yapmayı planlıyorum. Gelelim kitaba...

Kitap Murat Kurnaz'ın Guantanamo'da tutuklu kaldığı 5 yıllık süredeki anılarının derlemesidir. Kendisi Türk asıllı olmakla birlikte doğduğu andan beri Almanya'da yaşamıştır. Gayet normal bir yaşam sürmektedir. Ta ki Türk bir kadınla evlenmeye karar verene kadar. Evleneceği kadın biraz muhafazakar ve dine önem veren biri olduğu için Almanya'ya döndükten sonra din hakkında araştırmalar yapmaya başlıyor. İslam'ı daha iyi öğrenebilmek adına Pakistan'a arkadaşlarının önerdiği bir yere gitmek istiyor. Orada 2 hafta kadar kalıyor; ancak dönemiyor. Amerikan askerleri onun 11 Eylül saldırılarına yardım ettiğini düşünerek 5 yıllık bir tutukluluk sürecini başlatıyorlar. Tutuklanan kişilerin birçoğunun terörle alakasının olmaması asıl üzücü kısım. Bu kişiler insan olarak görülmemekte ve çok ciddi işkencelere katlanmak zorunda kalıyorlar.

Toplama kamplarının bazıları açık bazıları ise dış etkenlere karşı tamamen kapalı. Yemek, su gibi ihtiyaçlar sadece ölmenizi engellemek için sağlanıyor. Tıbbi hiçbir kaynak yok. Birçok kişi 2,3 gün boyunca kolları yukarı asılı kaldığı için ölüyor. Ailenizle ya da diğer tutuklularla hiçbir şekilde iletişiminiz olamaz. İbadet etme hakkınız yok. Bazen sizi fırın gibi bir ortamda ya da bir buzlukta tutuyorlar. Elinizden alınmayacağını düşündüğünüz nefes alma hakkınız dahi bazen elinizden alınabiliyor. Kendinizi bir mahkeme önünde savunma hakkınız olmadığı için serbest kalma hakkınız da olmuyor. Kim bilir belki hiçbir suçunuz yokken ölene dek bu şartlarda yaşıyorsunuz...

Bu konuda yazılacak çok şey var; ancak tezi bitirdikten sonra yazmak istiyorum... Murat Kurnaz'a gelince... Kendisi Merkel hükümeti yardımıyla haklılığı ispat edildi ve evine dönebildi. Ancak bunu yapamayan birçok kişi hala var. Batı medyasının işine gelmediği için yayınlanan haberler ya yanlış oluyor ya da üstü örtülüyor. Bu noktada bazı şeyleri fark etmek için araştırmak gerekiyor. Hala öğrenecek çok şey var. Bu kitabın filmi olduğunu biliyorum. Bir de Guantanamo Yolu isimli bir belgesel film var sanırım. Onları da izleyeceğim.  :) 

4 yorum:

  1. tezinizin konusu süpermiş başarılar dilerim..kitabı da çok merak ettim canım...sevgilerimle....

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim. Başarılı bir tez oldu uğraşılarımla. :)

      Sil
  2. Oooo...çok ilginç ama bir o kadar zor bir tez konusu, tebrik ediyorum çünkü herkes kolay kolay o hapishanedeki şeyleri okumaya cesaret edemez, ben birkaç resim görmüştüm hala gözümün önünden gitmiyor:( resmen savaş suçu...:( ancak o adama yine de içimden bir ses tam güvenmiyor benim neden dersen Pakistan zaten bu teröristlerin kaynağı bir yer...kadınlara çok kanca atıyorlar, çarşaflı görünce hep ürkerim o yüzden:( bunlar normal ruh haline sahip insanlar değiller kafaları bambaşka yıkanıyor...yalan söylüyor olabilir gibi geldi bana...ama belki de doğru söylüyordur bilemem tabii....
    Kolay gelsin canım, başarılar diliyorum, muhteşem bir tez olacağını düşünüyorum ve bu konudaki hayırlı güzel haberlerini bekliyorum.:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim :) Elbette kim yalan söylüyor kim doğru söylüyor sadece bir şeyler okuyarak anlaşılamıyor. Ancak orda bulunan herkesin suçlu olduğuna kesinlikle inanmıyorum. Tez gayet başarılı oldu bu arada :)

      Sil