23 Şubat 2019 Cumartesi

Irkçı Mıyız?



Dün gece "Siyah Deri Beyaz Maskeler" kitabını okurken şöyle bir cümleyle karşılaştım:
"Bir kere, bir toplum,ya ırkçıdır ya da değildir, bu ikisinin ortası olamaz; buna bir kural gözüyle bakıyorum ben."

Cümleyi okuduktan sonra önce Türk toplumunu sonra da kendimi düşünmeye başladım. 
Biz ırkçı mıyız?

Bu konuda kafam oldukça karışık. Irkçı olan bir toplum bu kadar uzun süre çok farklı kültürlere sahip ırklarla aynı anda yaşayıp nasıl hayatta kalabilir diye düşündüm ve buradan ırkçı olmadığımız sonucuna ulaştım.

Ancak biraz daha bilimsel bir açıdan bakarsak toplumumuzda fazla ırk karmaşası yok. Bizim yüzleştiğimiz şey din çatışması ya da kültür çatışması olabilir ancak.

Özellikle ülkede Suriyeli kişi sayısında artış olduktan sonra bu konuda daha çok tartışılır oldu.

Dünyada ırklar söz konusu olduğunda az sayıda ırkın mevcut olduğu görülmekte. Yani Arap diye tabir edilen şey tam olarak ırk sayılmaz. Asıl olan fark kültür. Hem Türkiye hem de Suriye bir Orta Doğu ülkesi olmasına ve aynı dine mensup olmasına rağmen nasıl bu kadar fark olabiliyor. 

Burada dil önemli bir faktör. Birçok Arap ülkesi alfabe olarak Arapça kullanıyor, Türkiye bu sebepten dolayı Arap ülkesi kültürüne daha uzak kalıyor. Bunun dışında Batı ile olan yakın  ilişkiler de Türkiye'nin daha farklı bir bakış açısına sahip olmasını sağlamış.

Gelelim konumuza... Türkiye farklılıklarla barışık olan bir topluma sahip değil. Bu din olsun, dil olsun, renk olsun fark etmiyor. Tabii bireysel anlamda değerlendirilecek olursa herkesin ırkçı olduğu gibi bir yargıya varmak yanlış olur. Toplumun genelinden bahsedecek olursak farklılık sevmeyen bir ülke tam olarak ırkçı sayılmasa da ırkçı eğilimlere sahiptir denilebilir. Malum, ırkçı, olarak nitelendirilmek için kendi ırkını, milletini tüm diğer ırk ve diğer ülke insanlardan üstün görmesi gerekecektir.

Ben bireysel olarak kendimi düşündüğümde ırkçı olmadığımı düşünüyorum. Ancak bunu test etmenin ve tam olarak kesin konuşmanın da pek olanağı yok. Sadece şu ana kadar yaşadığım deneyimler sebebiyle bu kanıya vardım. 

Kitapta yazan cümleye gelirsek... Haklı bir cümle olduğunu düşünüyorum. Toplum bir bütün olarak değerlendirilir. Bilimsel açıdan da toplumdaki tüm farklılıkları ele alarak bir değerlendirme yapmak mümkün değildir. Toplum tek bir parça olarak değerlendirilecek olursa "biraz ırkçı" demek saçmadır. Zira bir toplum ırkçıysa zaten tüm diğer ırklardan kendini üstün görecektir, değilse bu doğrultuda tutum sergilemeyecektir. 

4 yorum:

  1. Merhaba, ırkçılık diye bir şeye inanmıyorum ben. Şöyle ki, siyahların siyahlara yaptığı zulümler (ilk aklıma gelen Ruanda katliamı)var; daha 1, 2 gün önce NY metrosunda bir siyah, 78 mi, 75 mi yaşında bir siyah kadının yüzüne uçan tekme attı, videosu vardı. Ekşi Sözlük'te, twitter'da baktım. İnsanlar eskiden ırkçıydı tamam, siyahları köle yapıyordu ama artık bunun yerini kötülük aldı, kötü, kötülüğünü her canlıya yapıyor, kediye, köpeğe, kirpiye. Irkla ilgisi yok. Bir de nüfusla ilgisi var, 30 Suriyeli gelse kimse - argo tabirle- iplemez ama 6 MİLYON gelirse bu senin işsiz kalacağın, aç kalacağın anlamına gelir ki, ırkçılık değil, çıkar çatışmasıdır. Kaldı ki, gelenlerin içinde büyük miktarda radikal kafa kesici terörist, hayvanlara işkence edip rahatlayacak (çünkü insana yaparsa yakalanacağını biliyor) Afganlı eroinman, hırsız, arsız, uğursuz, tecavüzcü de var. Bunların ülkeme gelmesine karşı çıkmak ırkçılıksa, kendim işsizken iş gücünü ya da ülkenin demografik, kültürel yapısının bozulmasını düşünerek karşı çıkmak ırkçılıksa ben en koyu ırkçıyım. Bir toplum ne kadar homojense o kadar düzgündür, örnek İsveç, Hollanda, vs. biz Arap değiliz, Afrikalı değiliz, bizim gelenek, göreneklerimiz başka, onların başka, kültürümüz başka, onların başka. Gelen gelince dokuyu tahrip edecek, yıllar önce Balkanlardan gelenler bozmadı çünkü onlar Arap değildi, Afrikalı değildi, özbeöz yine Osmanlı tebaası altında yaşayan Türk kültürüne sahip insanlardı. Bir de o yıllarda ülkenin nüfusu kaçtı, şimdi kaç? Kocaman ve az nüfuslu bir ülkeye gelenler zamanla asimile olur, o topluma kaynaşır, uyum sağlar, aradan asır geçmiş ama şimdi 80 milyonuz, o zaman 10 milyon belki daha azdı. (10. yıl marşından biliyorum) düşünsene koskoca Anadolu ama tümü İstanbul nüfuslu, tabii ki derd olmaz gelenler. Hatta tersine iyi bile olur.

    YanıtlaSil
  2. Bu şekilde düşünmenizin ırkçılık olduğunu düşünmüyorum. Çünkü siz okuduğum kadarıyla kişileri renkleri sebebiyle değil kötü oldukları için suçluyorsunuz. Türkiye'nin uzun süre yerleşik bir nüfusu olmasına rağmen son 5 yıl içinde bu kadar göç almış olması tabii ki düzeni ister istemez bozuyor. Bir de gelen kişilerin arasında kötü kişilerin olması da işin tuzu biberi oluyor. Ben de yaşadım, gelmişler ülkeme bir de bana laf atıyorlar, ne dedikleri belli değil. Ancak okulumuzdaki kurumda okuma yazma öğrettiğimiz, onlar için de 23 nisan düzenlediğimiz çocukları görünce, kadınlara Türkçe öğretip onlara yetenek kazandırdıktan sonra dilenmelerine izin vermek yerine kermeslerde görev almalarını sağlamak güzel şeyler.. Yani insana insan gibi davranmak lazım; ama maalesef dediğiniz gibi insan olmayı başaramayanlar var. Bu arada mutlu oldum burada yorumunuzu görünce :) Bir süre ara vermiştim. Uzaklarda Arama'yı kapatmıştım. :) Artık buradan devam edeceğim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aaaa, Uzaklarda Arama!! Sen miydin? çok sevindim:) ben bambaşka yeni birisi sanmıştım. :) hoşgeldin o zaman:))

      Sil